Veel schoolplichtslachtoffers zijn hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafdheid wordt vaak niet hekend, omdat IQ tests gericht zijn op een bepaalde bandbreedte. Kinderen die daar ver boven vallen scoren daardoor vaak niet zo op IQ tests dat ze als opvallend slim uit de bus komen.

Ze zullen bijvoorbeeld een vraag als"als iemand aan elke vinger een ring doet, hoeveel ringen heeft die dan, niet de verwachte "10"zeggen maar bijvoorbeeld 2, want je doet een ring toch alleen om een ringvinger. Zo'n "fout"wordt dan gezien als niet kunnen tellen, maar dat is het probleem niet. Ze weten juist te veel.

Doordat ze zich daarnaast gaan overaanpassen aan het niveau wat ze voelen dat leerkrachten van ze verwachten is voor deze leerkrachten niet te zien hoe slim ze zijn. Scholen staan dan voor een raadsel.

Ze gaan steeds simpeler werk geven, en kinderen presteren slechter naar mate het werk simpeler wordt. Maar achterlijk zijn ze niet, want ze houden dan wel opeens een spreekbeurt over bijvoorbeeld spijsvertering en bloedsomloop als ze 5 zijn. En ze kenden het alphabet voor hun tweede. Of gaan op hun 7de zichzelf een vreemde taal eigen maken via de computer.

Waarom laten ze die begaafdheid dan niet continu zien?

Renata Hamsikova weet hoe hier doorheen te prikken. 

 

VOOR HOOGBEGAAFDE KINDEREN, 
HUN OPVOEDERS EN ONDERWIJZERS 
Renata Hamsikova, Specialist in Gifted Education. 
Oprichter van IeKu Advies, adviesbureau voor 
ouders en onderwijzers van hoogbegaafde 
kinderen. 
 
 
 
RENATA HAMSIKOVA 
IeKu Advies 
Specialist in Gifted Education, coach, trainer, spreker, auteur 
 
 
Veel mensen omschrijven Renata Hamsikova als 
betrokken, een vechter voor hoogbegaafde 
kinderen en iemand met veel kennis over 
hoogbegaafdheid. Renata heeft begin 2009 IeKu 
Advies opgericht, een adviesbureau voor 
hoogbegaafde kinderen en jongeren en hun ouders 
en onderwijzers. Als ervaringsdeskundige en 
moeder van twee hoogbegaafde kinderen kan 
Renata zich zowel in de kinderen als in hun 
ouders goed verplaatsen. Renata is coach, trainer, 
spreker, mentor en auteur. 
 
 
 
In de afgelopen jaren heeft Renata zich 
geprofileerd als iemand met veel kennis over 
hoogbegaafdheid, die haar kennis ook wil delen. 
Renata heeft een sociale vaardigheden training 
“Zorg zelf voor jouw succes!” ontwikkeld, specifiek 
voor hoogbegaafde kinderen. 
 
Renata heeft in 2011 het IeKu Congres 
georganiseerd “Hoogbegaafde kinderen – onze 
uitdaging”, die veel belangstelling trok in 
Nederland en in België. Renata geeft trainingen 
ook via teleseminars, zodat zoveel mogelijk ouders 
en leerkrachten bereikt worden. Op haar naam 
staat het e-boek “Hoogbegaafd opvoeden – lijden of 
(bege)leiden?”. 
 
 
 
IeKu Advies, Meester Mührenlaan 34, 1132 CE Volendam, e-mail: renata@ieku.nl, telefoon: 06-22511886
http://www.ieku.nl/wp-content/uploads/2009/02/Info-Renata-Hamsikova.pdf
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
De plusklassen van Phi Science Lab zijn een heerlijke gelegenheid voor hoogbegaafde kinderen om met gelijkgestemden hun hersens eens aan het werk te zetten in een ontspannen setting onder liefdevolle professionele begeleiding en met de inspiratie van hoogbegaafdheidsdeskundige Marsha Tap.
 

Meisje tijdens Phi Science Lab: "Hier zijn de antwoorden die het eerst in je opkomen vaak niet de goede. Je moet echt verder denken."

 

Welkom bij Phi Science Lab

 

Bent u op zoek naar verrijkingsactiviteiten voor uw zoon of dochter?

Dan bent u bij Phi Science Lab aan het juiste adres.

In de plusklas van het Phi Science Lab wordt uw kind namelijk gestimuleerd om zijn of haar bijzondere capaciteiten in te zetten en cognitieve talenten te gebruiken.

Samen met leeftijdgenoten en onder professionele begeleiding.

 

Activiteiten

In het Phi Science Lab krijgen meer- en hoogbegaafde kinderen de mogelijkheid hun capaciteiten ten volle te benutten. Gedurende drie uur buigen zij zich in kleine groepen over allerlei wetenschappelijke kwesties, filosofische vraagstukken en opdrachten die het out-of-the-box-denken stimuleren. Ook wordt er aandacht besteed aan het leren leren op zich. Wat doe je bijvoorbeeld als iets niet lukt?

 

In het programma staan pittige opdrachten. Het streven is om met het grootste gedeelte van de stof in de 'zone van naaste ontwikkeling' van uw kind te gaan zitten. Het idee daarachter is, dat kinderen verder komen in hun ontwikkeling als ze opdrachten krijgen die zij met een klein beetje hulp kunnen uitvoeren, dan als zij opdrachten krijgen die ze geheel zelfstandig kunnen oplossen.

 

De activiteiten hebben veelal een open karakter om creativiteit de ruimte te geven.

 

Het algemene programma

  • korte denkopdrachten als start
  • een wiskundige activiteit
  • filosofie: kringgesprek n.a.v. een vraag
  • basiskennis vergroten over een onderwerp - momenteel Fibonacci en de Gulden Snede.
  • experiment voorbeeld
  • gezamenlijke opdracht: brainstormen naar een oplossing voor een kwestie die bij ons is neergelegd door het stadsdeel, of het oplossen van raadsel, of een teamopdracht als: bedenk in tweetallen een onzinproduct en werk dit idee uit.

 

Referenties en publicaties

Ouders die hun kinderen aan Phi Science Lab laten deelnemen, hebben referenties geschreven. Deze vindt u op de pagina [REFERENTIES]

Hier kunt u ook twee artikelen vinden -gepubliceerd in Talent en JM voor Ouders.

 

Vragen staat vrij

Zijn er bij het lezen op de website vragen ontstaan? Stel deze gerust. U kunt mij bereiken via het contactformulier op de pagina [CONTACT] of bel 06-39234477.

 

 

 

 

 

 

 

http://www.onderwijsaanhoogbegaafden.nl/
 
Hier de contactgegevens
http://onderwijsaanhoogbegaafden.nl/contact.html                  
 
 
 

De Steve Jobsschool is bij uitstek geschikt voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn er 7 in Nederland.Zelfs de particuliere zjn zeer betaalbaar!

Carolien Hansen
Daarom. 

We stapten laatst in de lift, we drukte op het knopje voor de juiste verdieping. Er stapten anderen in de lift, zij drukten niet op een knopje.
We kwamen op de juiste verdieping. De anderen waren verkeerd.
Een wijze les: als je wilt komen waar je moet zijn, moet je er zelf iets voor doen. Je kunt niet zomaar een lift instappen en verwachten dat je op de juiste verdieping komt.

Wanneer je je kind naar school stuurt, stuur je je kind met een beetje geluk met een volwassen leraar die weet hoe hij/zij kinderen veilig aan zich kan binden de lift in. De leraar drukt op het knopje voor een verdieping, met geluk hoort je kind bij de paar kinderen die op deze manier de juiste verdieping bereiken.
Met iets minder geluk heb je een onvolwassen leraar die kinderen misschien ook vanwege tijdgebrek niet aan zich weet te binden. De kinderen wenden zich tot elkaar voor richting, de kinderen klampen zich aan elkaar vast en blijven op de begane grond hangen. De enkeling die wel een verdieping kiest, doet dit onbegeleidt.

Als thuisonderwijzer kun je je kind vol liefde op een persoonlijke manier naar de juiste "verdieping" voor hem/haar begeleiden.

 

 

Een jongen geboren vrolijk en gezond
Met oog voor mens, natuur en dier
Een jongen die het leren leren geweldig vond.
Leeft in deze wereld, in Nederland, dus hier.
Een tijd van naar school gaan was gekomen
Leergierig met volle moed
Een jongen voelde zich al snel in de maling genomen.
Wat is er mis met mij, ik doe het toch goed?
Vrolijkheid en leergierigheid werden niet beloond
Ieder mens gelijk, maar toch apart en uniek
Een jongen zo anders, dat hebben IQ testen aangetoond.
Veel mensen op scholen snappen deze jongen niet.
Een jongen op school mishandeld, vernederd en gekleineerd
Waarom wordt het anders zijn hier niet geaccepteerd?
Van huis uit is dat toch anders aangeleerd.

Een jongen leeft hierdoor op school geheel geïsoleerd.
Overal gaat het goed en doet hij zijn best
Een jongen met een hoog IQ
Op huidig school is hij weggepest.
Er moet heel snel iets gebeuren en wel nu.
Eindelijk zien we weer wat vrolijkheid
Een jongen die als thuiszitter thuisonderwijs geniet
Dit mag alleen niet van de overheid.
Een jongen, zijn ouders vogelvrij, als een soort bandieten
Dit is het leven van een jongen, de pure waarheid.
Een jongen nog maar negen
Het enige wat hij wil is gelukkig zijn. Leren, leven, en genieten.


©Yadesigna

http://www.yadesigna.nl/downtoearth/hoogsensitief.html

 

 

 

| Fundamentele mensenrechten voor kinderen en gezinnen in Nederland | Stop de Kinderroof en Maak Nederland Humaan!Petitie en brief | Fundamentele mensenrechtenschendingen van kinderen en gezinnen in Nederland | Correcties bij Stop de Kinderroof! | Sven Snijer : "Uithuisplaatsen Stap voor Stap" | Schoolplicht versus Leerrecht | Wat is OORvoorU? | Wat is OOR4U? | Wat is zondebokdenken? | 25 dingen die je moet weten voordat je je kind in Nederland op een school inschrijft | Anti pestprogramma's op scholen verergeren pestgedrag vaak juist | Opdracht voor opstel lijkt wel kruisverhoor | GGD vragenlijst als manier om jeugdzorg klantjes te werven | Wat zeggen deskundigen over thuisonderwijs? | Wat zegt de Overheid? | AD 17 december 2014 | Leerkrachten stappen massaal uit het gangbare onderwijs, omdat ze datgene wat van overheidswege van ze geeist wordt niet kunnen rijmen met het beste belang van het kind | Afgekeurde scholen | Klokkenluiders en mensen die opkomen voor kinderen en gezinnen worden door gemeenten hun huis uitgepest | Sluiting onderzoekscentrum LOOK | Waar gaat er dan wel geld naar toe? | Gesloten scholen | Ouders die het beste onderwijs voor hun kinderen willen worden in Nederland strafrechtelijk vervolgd.Een voorbeeld van hoe zo'n strafzitting verloopt. De Afwezigheid van Vrijheid van Onderwijs in Nederland haalt de internationale pers. | Verzamelde acties van organisaties en individuen tegen de schending van fundamentele mensenrechten van kinderen en gezinnen in Nederland | Sailing for Education | Voor alle moeders die op moederdag niet bij hun kinderen mogen zijn | Connect acties | Conceptpetitie Vrijheid van Onderwijs en Waarborging van de Fundamentele Mensenrechten van Alle Kinderen en Gezinnen in Nederland voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Conceptpetitie Stop de Kinderroof! | Conceptpetitie 2 Stop de Kinderroof! | Stop TPP, TTIP, CETA en IFDF! | Vermiste Kinderen | Kinderen in jeugdtehuizen en pleeggezinnen worden drie tot vier keer vaker seksueel misbruikt dan jongeren die thuis wonen. | Hulp aan slachtoffers van fundamentele mensenrechtenschendingen door instellingen | Lijsten waarmee gewerkt wordt om risico kindermishandeling te bepalen | Help ze helpen | Werkverschaffing binnen de jeugdzorg, hoe gaat dat? | Martin Vrijland:Jeugdzorgmedewerker komt uit de kast | Operatie Exodus | Wat wil Nederland? Waarborging van Fundamentele Mensenrechten, of Meer van?t Zelfde? | Brandbrief van lotgenoten van de Commissie Samson | Het kan ook anders, het kan ook beter! Scholen die goed bezig zijn, het nieuwe leren en schoolconcepten die in ontwikkeling zijn | WOWcollege | Neil de Grasse Tyson | Homeschooling legality and statistics per country | Ouderinitiatieven worden de grond in geboord door besturen , een voorbeeld: School Zoekt ZUS | Tweede mislukte ouderinitiatiefKOOG, conceptpetitie | Informatieve links | Inspirerende links | Einstein citaten | Einstein op thema | Martin Luther King dag | Martin Luther King citaten | Tesla | Alfie Kohn, Mensen zijn van nature niet aggressief | OORvoorU blogs op uvrm.wordpress | Hoogbegaafden | Gezellige Gezinnen | Wonderkinderen | Vervolgde Gezinnen | In Jeugdzorgkinderen blikt een voormalig jeugdzorgkind terug op zijn jeugd en vertelt hoe het is om als volwassene te leven met een jeugdzorgverleden | Uithuisplaatsingen zijn slecht voor kinderen. Dat zie je ook weer aan deze foto's | Hans en Irme | De hel die jeugdzorg heet | Sylvano | Kinderen mishandelen wordt protocol genoemd in jeugdzorginstellingen | Voor Sylvano | TjW Strubbe Zaak Silvano, 2014, als voorbeeld over de attitude van ?jeugdzorg? | Stentor 29 september 2014 Sylvano" "Zeg tegen mamma Dat Alles weer Goedkomt." | Spectrum 1 november 2014 "Sylvano, zijn moeder en het netwerk." | NRC artikel Sylvano 8 december 2014 | Stentor 24 december 2014 Sylvano viert kerst met zijn moeder | Artikel Lukretia en Rafael in tijdschrft "Vriendin" September 2014 | Remzi Cavdar | Kamp Nederland | Politiek | Declaration of Independence | Nuremberg Principles | UVRM Universele Verklaring van de Rechten van de Mens | Universal Declaration of Human Rights | Hoe is de UVRM ontstaan? | De EVRM Het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens | Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie | Europese Verdragen | Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind | De internationale verklaring van Langeac over gelijkwaardig ouderschap | De Nederlandse Grondwet | De bron van de ongebreidelde mensenrechtenschendingen in Nederland: Artikel 120 van de grondwet en artikel 2 van de EVRM | Het opheffen van artikel 120 van de grondwet is heel dichtbij | Wetsvoorstel Femke Halsema 8 maart 2010 om artikel 120 van de grondwet te wijzigen, de verdediging waarvan overgenomen is door Liesbeth van Tongeren | Artikel 120 van de Nederlandse Grondwet | Wetsvoorstel Femke Halsema 8 maart 2010 om artikel 120 van de grondwet te wijzigen met de artikelen van de grondwet waarop rechters wetten en regels mogen toetsen | Verslag met reaktie 2de kamer van 20 oktober 2010 op voorstel Femke Halsema tot aanpassing artikel 120 op 8 maart 2010 | Verdediging van Liesbeth van Tongeren van aanpassing artikel 120 , 20 augustus 2014 | Eigen opmerkingen n.a.v. de verdediging van Liesbeth van Tongeren op de aanpassing van artikel 120 van de Nederlandse grondwet | Vraagtekens bij handelwijze aanpassing artikel 120 | Voorstel Joost Taverne tot aanpassing artikel 93 en 94 van de grondwet, 6 september 2012 | The Dutch law on custody of children | Dit is de klacht waarmee het kinderrechten collectief 24 september 2014 naar Geneve is gegaan en wat 27 mei 2015 op de agenda staat om behandeld te worden | Wat is Trias Politica? | Discussie eerste kamer bij totstandkoming artikel 279 en 280 wetboek van strafrecht | Beroepsgegevens en nevenbetrekkingen Rechterlijke Machtgina | Repliek OvJ | "All wars are bankers wars,"interessant, maar creëert helaas ook weer nieuwe zondebokken | Green peace:De zeven gouden regels van actie voeren | Burgerlijke ongehoorzaamheid | Helden | John Taylor Gatto | Nelson Mandela | Professor Arnold Heertje, Held! | Lange Frans, Kamervragen 2 | Jeugd en gezin 24 december 2014: Jeugdhulpverlenen zonder toestemming van de ouders | Darkhorse blogspot over misstanden bureau jeugdzorg | Micky Nijboer, de paarden redster van Marrum | Gehackt | De OORvoorU website werd gehackt; en de heldere uitleg die ik gaf over de stand van zaken wat betreft de schoolplicht werd vervangen door deze;een oude van mijn uvrm site, genaamd "Vrijheid van Onderwijs:Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optim | January 7th 2015 , grief and determination to stand strong for universal liberties | Franktijk heeft pijn | Inspirerende Initiatieven om de aarde mooi te houden en nog mooier te maken

Laatste wijziging op: 03-06-2014 20:22